Vestia Oy:n asiakkaista jätehuolto toimii ja hinnat ovat kohtuulliset
Jätehuolto täyttää asiakkaiden odotukset
Lähes kaikkien (99 %) Vestian asiakaskyselyyn vastanneiden mielestä jätehuollon tärkein tehtävä on jäteastian tyhjentäminen oikea-aikaisesti. Lähes yhtä iso osa (96 %) myös koki, että jäteastia tyhjennetään sovitusti. Asuinkiinteistöjen jätehuoltoon oltiin myös suurimmilta osin (94 %) tyytyväisiä.
Hintoja asiakkaista 88 % piti kohtuullisena. Laskutus- ja asiakaspalvelu saivat varsinkin kiitosta asiantuntevuudesta ja ystävällisyydestään. Vestian toiminta koetaan myös vastaajien keskuudessa ammattitaitoisena ja luotettavana.
Perusjätehuolto ei pelkästään riitä
Oman jäteastiatyhjennyksen lisäksi asiakkaille on tärkeää kattava kierrätysverkosto; ekopisteet ja lajittelupihat. Kyselyyn vastanneista suurin osa (84 %) on tyytyväisiä ekopistepalveluihin.
Asiakkaat kierrättävät jätteensä hyvin ja kokevat pääsevänsä niistä helposti eroon. Eniten kyselyyn vastanneet kierrättivät vaarallisia jätteitä ja lasipakkauksia sekä sähkö- ja elektroniikkaromua. Vähiten kierrätettiin biojätteitä ja poistotekstiilejä.
– Poistotekstiilit on uusi lajiteltava jätelaji. Ajan myötä kierrätysaste varmasti nousee, kun asia tulee tutummaksi. Biojätteiden erilliskeräys tulee pakolliseksi Ylivieskan taajama-asukkaille kesällä 2024, joten viimeistään silloin niiden lajittelu tulee puolestaan tutuksi, toteaa Vestia Oy:n henkilöstö- ja viestintäpäällikkö Mervi Väisänen.
Suurimmalle osalle (91 %) vastaajista oli tärkeää jätteiden hyödyntäminen lajittelun jälkeen.
Kyselyn tiedot
Vastauksia kyselyyn saatiin 1142 asiakkaalta. Kysely toteutettiin ulkopuolisen yrityksen toimesta Vestia Oy:n verkkosivuilla ja lähettämällä kyselylinkki asiakkaiden sähköpostiin. Kyselyyn vastaaminen oli anonyymia. Vestia Oy toteuttaa asiakastyytyväisyyskyselyitä toiminnan arvioimiseksi ja kehittämiseksi säännöllisin väliajoin.