Kaksi henkilöä nostaa puulavaa peräkärrystä. Takana näkyy jätelava, metsää ja taivasta.

Lajittelupiha-asiakkaat tyytyväisiä palveluun

Vestia Oy:n lajittelupiha-asiakkaat ovat tyytyväisimpiä lajittelupihojen siisteyteen, sijaintiin ja ajojärjestelyiden selkeyteen. Eniten haasteita tuottaa tuotavan jätteen määrän arviointi. Suurin osa käy lajittelupihalla vuoden aikana kolme kertaa tai useammin. Tiedot käyvät ilmi Vestia Oy:n lajittelupihojen asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksista.

Tyytyväisimmät asiakkaat Rantsilassa Siikalatvalla

Vestian lajittelupihoille kesän 2024 aikana tehdyn asiakastyytyväisyyskyselyn vastauksista käy ilmi, että asiakkaat ovat lajittelupihoihin tyytyväisiä. Yleisarvosanaksi lajittelupihoille annettiin 8,86 arviointiasteikolla 1–10. Tyytyväisimmät asiakkaat ovat Siikalatvalla Rantsilassa.

Suurin osa, 83 prosenttia, vastanneista asiakkaista pitää lajittelupihoja siisteinä (arviointi 4,81) ja 80 prosenttia pitää lajittelupihojen sijaintia hyvänä (4,73). Lisäksi 77 prosenttia vastaajista pitää ajojärjestelyitä selkeinä (4,76) ja 70 prosentin mielestä kierrätettäville jätteille löytyi paikka helposti (4,63) (arviointiasteikko 1–5).

Kyselyyn vastanneista asiakkaista 54 prosenttia asioi lajittelupihalla vuoden aikana kolme kertaa tai useammin. Eniten jätteitä tuodaan omakotitaloista (72 % vastaajista).

Jätemäärän arviointi tuottaa eniten päänvaivaa

Vastausten perusteella lajittelupiha-asioinnissa eniten haasteita tuottaa jätemäärän arviointi automaatilla. Vaikka 66 prosenttia kyselyyn vastanneista pitää jätemäärien arviointia joko helppona tai suhteellisen helppona, avoimissa vastauksissa moni kuitenkin toivoi selkeämpää tapaa arviointiin.

Vestia Oy:n lajittelupihojen asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin ulkopuolisen tutkimusyrityksen toimesta. Vastauksia kyselyyn saatiin kaikkiaan 696 asiakkaalta. Eniten vastaajia oli Nivalan (14 %) ja Oulaisten (13 %) lajittelupihoilta. Vestialla on kaikkiaan 17 lajittelupihaa.