Roskia kädessä

Usein kysytyt kysymykset

Tältä sivulta löydät usein kysytyt kysymykset jätekuljetuksiin liittyen.

Jos et löydä vastausta etsimääsi kysymykseen täältä, voit myös ottaa meihin yhteyttä tai jättää meille palautteen.

Milloin on seuraava tyhjennyspäivä?

Voit tiedustella seuraavaa tyhjennyspäivää tai pyytää vaikkapa koko seuraavan vuoden tyhjennyspäivät listattuna asiakaspalvelustamme.

Halutessasi voit laskea seuraavan tyhjennyspäivän helposti itsekin, kun tiedät, milloin jäteauto viimeksi kävi ja mikä on jäteastiasi tyhjennysväli.

Esimerkiksi:

Jäteauto kävi edellisen kerran keskiviikkona 11.1. Tiedät, että tyhjennysvälisi on neljä viikkoa. Laske kalenterista viimeisimmästä käyntipäivästä tasan neljä viikkoa eteenpäin (1 vko = 18.1., 2 vkoa = 25.1., 3 vkoa = 1.2., 4 vkoa = 8.2.). Seuraava tyhjennyskerta on siis ke 8.2.

Mihin kellonaikaan jäteauto tulee?

Jäteastioita tyhjennetään klo 06-22 välisenä aikana. Aivan tarkkaa kellonaikaa on mahdotonta antaa, sillä keli vaikuttaa aina jätekuljetuksiin ja myös ajojärjestys voi vaihdella hiukan. Jos haluat tietää tarkemman kellonajan, voit kysyä asiakaspalvelustamme mihin aikaan kotikulmillasi on yleensä tyhjennetty astioita.

Miksi jäteastiaani ei ole tyhjennetty?

Todennäköisimmin se ei ole vielä tyhjennysvuorossa. Syynä voi olla myös jokin jäteastiaan tai kulkureitteihin liittyvä este. (ks. alla)

Ota yhteyttä asiakaspalveluun mahdollisimman pian, kuitenkin 7 vuorokauden sisällä siitä kun jäteastia mielestäsi oli pitänyt tyhjentää. Tätä vanhempia tapauksia ei valitettavasti voida selvittää.

Jäteastia voidaan jättää tyhjentämättä esimerkiksi seuraavista syistä:

  • jäteastiaa ei löydy
  • jäteastia on rikki
  • jäteastia ei sovellu koneelliseen kuormaukseen
  • jäteastiassa on sopimatonta jätettä (esim. vaarallisia jätteitä tai sähkölaitteita)
  • jäteastia on liian painava
  • reitti on kulkukelvoton (esim. tie/silta ei kestä jäteauton painoa, kelirikko, lumityöt tekemättä, vihainen koira tms.)
  • keräyspaikka (esim. jätekatos) on lukittu

Jos jäteastiaa ei voida tyhjentää, jätekuljettaja jättää mahdollisuuksien mukaan asiasta tiedotteen kiinteistölle esim. jäteastian kannen väliin. Tällaisista käynneistä laskutetaan vain kuljetusmaksu. Maksu peritään, vaikka kuljettaja ei olisi jättänyt tiedotetta kiinteistölle.

Jäteauto kävi meidän tiellä ja tyhjensi naapurin astian, mutta ei meidän astiaa. Miksi?

Todennäköisesti jäteastianne ei ole vielä tyhjennysvuorossa.

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, kun haluat tarkistaa milloin on sinun jäteastiasi tyhjennysvuoro tai jos haluat tilata ylimääräisen tyhjennyksen.

Miksi jäteauto kävi meillä aikaisin aamulla / klo 16 jälkeen?

Jäteastioita tyhjennetään klo 06-22 välisenä aikana.

Miten voin muuttaa jäteastian tyhjennysväliä?

Tyhjennysväliä voit muuttaa ilmoittamalla siitä verkkosivujen kautta lomakkeella tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun (ei jäteauton kuljettajalle).

6 tai 8 viikon tyhjennysväli edellyttää ruoantähteiden kompostointia sekä kompostointi-ilmoituksen täyttämistä ja toimittamista Jokilaaksojen jätelautakunnalle.

Erityisen pitkät 10 tai 12 viikon tyhjennysväliä on mahdollista anoa Jokilaaksojen jätelautakunnalta.

Biojätteiden kompostoinnista on aina tehtävä ilmoitus Jokilaaksojen jätelautakunnalle.

Vaihdoin pienemmän jäteastian. Pitääkö siitä ilmoittaa johonkin?

Ilmoita astian koon vaihtamisesta asiakaspalveluumme, niin laskut tulevat heti oikein.

Myimme talomme ja muutamme uuteen kotiin. Miten jätehuolto hoituu?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, kun muuttopäivä on tiedossa. Jätekuljetukset vanhasta osoitteesta lopetetaan ja uuteen kotiin tilataan jätekuljetukset alkaen teille sopivasta ajankohdasta. Asiakaspalvelumme auttaa löytämään sopivat tyhjennyspäivät ja kirjaa laskutustietoihin muutokset, jotta laskut tulevat oikein.

Voinko saada kolmen viikon tyhjennysvälin?

Kolmen viikon tyhjennysväliä emme valitettavasti pysty toteuttamaan kustannustehokkaasti.

Tyhjennyspäivä sattuu juhlapyhäksi, milloin jäteastia oikein tyhjennetään, ei kai kukaan pyhäpäivinä tee töitä?

Juhlapyhät (esim. joulu, pääsiäinen, juhannus, vappu) todellakin vaikuttavat jäteastian tyhjennyksiin. Yleensä jäteastian tyhjennykset tehdään juhlapyhäviikolla +- 1-2 päivää normaalista aikataulusta poiketen. Pyhäpäivän ajankohdasta riippuen jäteautot urakoivat vuorossa olevia astioita tyhjäksi yleensä noin yhden päivän etuajassa. Jos pyhäpäivä sattuu heti viikonlopun jälkeen maanantaille, tyhjennyksiä ajetaan tiistaiaamusta alkaen kiinni niin paljon kuin ehditään.

Voinko jättää isompia jätteitä tai jätesäkkejä jäteastian viereen? Maksaako se?

Totta kai voit! Voit tarkistaa ylimääräisten jätteiden kustannukset hinnastostamme. Jos lisäjätteiden lastaus autoon tai muu lisätyö vie yli 10 min, peritään maksua myös kuljettajan työajasta.

Toivomme, että yli 1 m3:n lisäjätemääristä ja isoista esineistä sovitaan etukäteen asiakaspalvelumme kanssa. Näin voimme laittaa kuljettajalle viestiä asiasta, jotta hän tietää tarvittaessa varata hiukan lisäaikaa työpäiväänsä ja lisätilaa jäteautoon.

Huomioitahan, että lisäjätteenä emme voi ottaa kyytiin vaarallisia jätteitä tai kodinkoneita. Ne voit tuoda maksutta hyötyjäteasemille.

Likakaivo (sakokaivo) pitäisi tyhjentää, saako teiltä tilata tyhjennyksen?

Vestia ei valitettavasti hoida likakaivojen tyhjennyksiä.

Jäteastiani on mennyt rikki. Mitä minun pitää tehdä?

Kiinteistön haltija vastaa astian kunnosta. Voit hankkia uuden astian esim. rautakaupasta tai puutarhakaupasta. Jos uusi astiasi on samankokoinen kuin entinen, astian vaihdosta ei tarvitse ilmoittaa asiakaspalveluun.

Meillä on juuri laatoitettu piha enkä halua, että raskas jäteauto peruuttaa laatoille. Mitä voin tehdä?

Kerro toiveesi ja ajo-ohjeet asiakaspalvelijoillemme. Laitamme kiinteistösi kohdalle pysyvät ajo-ohjeet jätekuljettajalle.

Voinko säästää jätekuljetuksissa jakamalla kustannukset naapurini kanssa käyttämällä yhteistä jäteastiaa?

Voit toki! Voitte sopia yhteisen jätestian käytöstä ilmoittamalla siitä asiakaspalveluumme tai tekemällä kimppa-astiailmoituksen täällä.

Mihin voin ottaa yhteyttä riitatilanteissa?

Ensisijaisesti pyrimme ratkaisemaan riitatilanteet suoraan asiakkaidemme kanssa, joten ole yhteydessä asiakaspalveluumme!

Tarvittaessa apua ratkaisun hakemiseen voi hakea kuluttajariitalautakunnalta.